Λόγω των τεχνικών προβλημάτων που διαπιστώθηκαν στη λειτουργία των ηλεκτρονικών εφαρμογών του ΤΑΧΔΙΚ, ιδίως όσον αφορά στην εμφάνιση σφαλμάτων κατά την καταχώρηση / ανάρτηση των προβλεπόμενων στοιχείων - τιμολογίων, η προθεσμία συμμετοχής στη διαδικασία εξόφλησης (100%) των ειδικών γραμματίων Νομικής Βοήθειας του έτους 2023 καθώς και των γραμματίων των ετών 2019-2022 που δεν είχαν υπαχθεί στη διαδικασία του άρθρου 69 του Ν. 5016/2023 παρατείνεται έως και τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2024.
Υπενθυμίζεται, ότι πριν από τη συμμετοχή στην ανωτέρω ειδική διαδικασία πρέπει να έχει προηγηθεί η υποβολή, μέσω των δικαστηρίων, των δικαιολογητικών που προβλέπονται για την εκκαθάριση των αντίστοιχων γραμματίων.
13-11-2024
Συνάντηση αντιπροσωπείας της Συντονιστικής Επιτροπής της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος με τον Υφυπουργό Δικαιοσύνης
Συνάντηση αντιπροσωπείας της Συντονιστικής Επιτροπής της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, με τον Υφυπουργό Δικαιοσύνης κ. Ιωάννη Μπούγα, πραγματοποιήθηκε σήμερα 13-11-2024 στα γραφεία του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών. Στη συνάντηση που είναι η πρώτη που πραγματοποιείται στα γραφεία του ΔΣΑ με την σημερινή ηγεσία του Υπουργείου, συζητήθηκαν θέματα που άπτονται της απονομής της Δικαιοσύνης και της άσκησης του δικηγορικού λειτουργήματος. Αναδείχθηκαν τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από την εσπευσμένη εφαρμογή του Δικαστικού Χάρτη, τα οποία έχουν οδηγήσει σε ταλαιπωρία όλων των εμπλεκόμενων φορέων και κίνδυνο απώλειας ουσιαστικών και δικονομικών δικαιωμάτων των διαδίκων. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην απονομή της Δικαιοσύνης, που φαλκιδεύουν το δικαίωμα δικαστικής προστασίας των πολιτών στο πλαίσιο των προτάσεων της Ολομέλειας και επαναβεβαιώθηκε η θέση της Συντονιστικής Επιτροπής για την υποχρεωτική παρουσία Δικαστικών και Εισαγγελικών λειτουργών σε κάθε δικαστικό σχηματισμό σε καθημερινή βάση. Επισημάνθηκε η ανάγκη για την επιτάχυνση της διαδικασίας ψηφιοποίησης της Δικαιοσύνης, την κάλυψη των οργανικών κενών θέσεων των δικαστικών υπαλλήλων αλλά και της αναγκαίας υλικοτεχνικής υποδομής σε κτίρια και εξοπλισμό. Συζητήθηκε επίσης, η ανάγκη περαιτέρω μεταφοράς δικαστηριακής ύλης σε δικηγόρους, η οποία απεδείχθη ως η μόνη αποτελεσματική μέθοδος επιτάχυνσης της Δικαιοσύνης και η ανάγκη εκσυγχρονισμού του Κώδικα Δικηγόρων, ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις. Λεπτομερέστερα η Συντονιστική Επιτροπή έθεσε στον κ. Υφυπουργό και τα πάγια αιτήματα του δικηγορικού σώματος. 1. Την επαναφορά της υποχρεωτικής παράστασης των Δικηγόρων στα συμβόλαια και στις ενοχικές δικαιοπραξίες άνω ενός ποσού για την ασφάλεια των συναλλαγών. 2. Την επέκταση της μεταφοράς δικαστηριακής ύλης σε Δικηγόρους με την έκδοση από αυτούς και των Διαταγών Πληρωμής και Διαταγών Απόδοσης Μισθίου 3. Την υποχρεωτική σύμπραξη Δικηγόρου στη σύνταξη καταστατικών κεφαλαιουχικών εταιρειών. 4. Την επανεκτίμηση του ποσού αναφοράς των γραμματίων προείσπραξης, η οποία θα πρέπει να συνδυαστεί με την αύξηση του ορίου απαλλαγής από το καθεστώς ΦΠΑ για εισοδήματα μέχρι 25.000 ευρώ. 5. Τη μείωση του δικαστηριακού ΦΠΑ 6. Την κατάργηση της εισφοράς ανεργίας 120 ευρώ υπέρ ΟΑΕΔ 7. Την προώθηση προγραμμάτων ΕΣΠΑ για ασκουμένους 8. Την αύξηση των αμοιβών των εμμίσθων Δικηγόρων 9. Την θεσμική συμμετοχή της Ολομέλειας σε όλες τις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές. Ο κ. Υφυπουργός απάντησε ότι τα προβλήματα που προέκυψαν τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του Δικαστικού Χάρτη, ιδίως στην Αθήνα, έχουν σε σημαντικό βαθμό αντιμετωπιστεί και ήδη προκύπτουν τα πρώτα θετικά αποτελέσματα της εφαρμογής του. Επιβεβαίωσε την ανάγκη για παρουσία εισαγγελικών και δικαστικών λειτουργών σε κάθε δικαστικό σχηματισμό σε καθημερινή βάση και πρόσθεσε ότι αυτό αποτελεί υποχρέωση που προκύπτει ευθέως από το νόμο και το Σύνταγμα. Στη συνέχεια, πρόσθεσε ότι η επιτάχυνση της διαδικασίας της ψηφιοποιήσης της Δικαιοσύνης αποτελεί στόχο του Υπουργείου και βρίσκεται σε συνεχή συνεννόηση με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, την Κοινωνία της Πληροφορίας και τους αναδόχους ώστε τα ψηφιακά έργα της Δικαιοσύνης να παραδοθούν έγκαιρα και όπως προβλέπουν οι σχετικές συμβάσεις. Για το θέμα των δικαστικών υπαλλήλων τόνισε ότι τα τελευταία τρία χρόνια το Υπουργείο προσπαθεί να καλύψει κενά που δημιουργήθηκαν σε μια δεκαετία με συνεχείς ετήσιους διαγωνισμούς και εκπαίδευσή τους μέσω της ΕΣΔι. Μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2025 αναμένεται να έχουν προσληφθεί συνολικά 1.050 δικαστικοί υπάλληλοι έναντι 750 που θα έχουν αποχωρήσει για διάφορους λόγους από την υπηρεσία τους, ενώ διαβεβαίωσε ότι σταδιακά με ετήσιους διαγωνισμούς θα καλύπτονται τα κενά των δικαστικών υπαλλήλων. Ο κ. Μπούγας αναφέρθηκε, επίσης, στις κτιριακές υποδομές και στην προμήθεια υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Σε ό,τι αφορά την περαιτέρω μεταφορά δικαστηριακής ύλης σε δικηγόρους, δεδομένων των καλών αποτελεσμάτων της μέχρις σήμερα εφαρμογής του νόμου 5095/2024, συμφώνησε καταρχήν στην ανάγκη περαιτέρω μεταφοράς. Τέλος, επισήμανε την διαρκή συνεργασία με το δικηγορικό κόσμο σε όλες τις θεσμικές πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει το Υπουργείο Δικαιοσύνης, δεδομένης της συμμετοχής δικηγόρων που υποδεικνύει η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος σε όλες τις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές. Συμφωνήθηκε να πραγματοποιηθεί συνάντηση την επόμενη εβδομάδας στο Υπουργείο Δικαιοσύνης παρουσία και του Υπουργού με σκοπό να διατυπωθούν οι τελικές απόψεις του Υπουργείου επί των προτάσεων των δικηγόρων. Οι τελικές αποφάσεις θα ανακοινωθούν στην επόμενη συνεδρίαση της Ολομέλειας, που θα γίνει στην Αθήνα στις 29 και 30/11/2024. Στη συνάντηση έλαβαν μέρος ο Πρόεδρος της Ολομέλειας Δημήτρης Βερβεσός και τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Ηλίας Κλάπας, Πρόεδρος Δ.Σ. Πειραιά, Παναγιώτης Καρίπογλου, Πρόεδρος Δ.Σ. Σερρών, Νικόλαος Λογοθέτης, Πρόεδρος Δ.Σ. Ηρακλείου, Αθανάσιος Μακρυγιάννης, Πρόεδρος Δ.Σ. Λαμίας και Χρήστος Παϊσιος, Πρόεδρος Δ.Σ. Μεσολογγίου.
13-11-2024
ΝΕΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΠΡΩΤΩΝ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΚΑΙ ΕΓΓΡΑΦΩΝ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΛΗΞΕΙ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗΣ ΑΝΑΚΡΙΒΟΥΣ ΕΓΓΡΑΦΗΣ
Η προθεσμία διόρθωσης θα λήγει μετά την πάροδο ενός (1) έτους από τη δημοσίευση πράξης του Διοικητικού Συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» με την οποία διαπιστώνεται η εφαρμογή του συστήματος του Κτηματολογίου σε αντικατάσταση του συστήματος μεταγραφών και υποθηκών στο σύνολο της επικράτειας της χώρας.
Με απλά λόγια, μετά την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης για το σύνολο των ΟΤΑ της επικράτειας θα εκκινήσει η προθεσμία του ενός έτους.
Διάταξη:
Στην παρ. 2 του άρθρου 102 του ν. 4623/2019 (Α’ 134), περί ρυθμίσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «στις 30.11.2024» αντικαθίσταται από τις λέξεις «μετά την πάροδο ενός (1) έτους από τη δημοσίευση πράξης του Διοικητικού Συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» με την οποία διαπιστώνεται η εφαρμογή του συστήματος του Κτηματολογίου σε αντικατάσταση του συστήματος μεταγραφών και υποθηκών στο σύνολο της επικράτειας της χώρας», β) στο δεύτερο εδάφιο η ημερομηνία «31η.12.2015» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «31η.12.2016» και η παρ. 2 του άρθρου 102 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Για τις περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηματογράφηση πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 3481/2006 (Α’ 162), η αποκλειστική προθεσμία της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2664/1998, εάν δεν είχε λήξει η ίδια ή οι παρατάσεις της μέχρι τις 30.11.2018, λήγει μετά την πάροδο ενός (1) έτους από τη δημοσίευση πράξης του Διοικητικού Συμβουλίου του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» με την οποία διαπιστώνεται η εφαρμογή του συστήματος του Κτηματολογίου σε αντικατάσταση του συστήματος μεταγραφών και υποθηκών στο σύνολο της επικράτειας της χώρας. Η ανωτέρω καταληκτική ημερομηνία ισχύει και για τις περιοχές στις οποίες οι πρώτες εγγραφές καταχωρίσθηκαν από την 1η.1.2013 έως και την 31η.12.2016.
Κατ’ εξαίρεση, για τις περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηματογράφηση πριν από την έναρξη
ισχύος του ν. 3481/2006 (Α’ 162), κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4623/2019 (Α’ 134) εξακολουθούσαν να τελούν υπό κτηματογράφηση και δεν είχαν εκδοθεί η διαπιστωτική πράξη περαίωσης της κτηματογράφησης και η απόφαση έναρξης ισχύος του Κτηματολογίου, η αποκλειστική προθεσμία της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2664/1998 λήγει την 31η Δεκεμβρίου του έτους εντός του οποίου συμπληρώνονται οκτώ (8) έτη από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του Κτηματολογίου.».
2. Στην παρ. 2Α του άρθρου 102 του ν. 4623/2019 επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
α) στο πρώτο εδάφιο, η ημερομηνία «30ή.11.2024» αντικαθίσταται από τις λέξεις «πάροδο ενός (1) έτους από τη δημοσίευση πράξης του ΔΣ του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» με την οποία διαπιστώνεται η εφαρμογή του συστήματος του Κτηματολογίου σε αντικατάσταση του συστήματος μεταγραφών και υποθηκών στο σύνολο της επικράτειας της χώρας», β) στο τέταρτο εδάφιο η ημερομηνία «30ή.11.2024» αντικαθίσταται από τις λέξεις «πάροδο ενός (1) έτους από τη δημοσίευση πράξης του ΔΣ του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» με την οποία διαπιστώνεται η εφαρμογή του συστήματος του Κτηματολογίου σε αντικατάσταση του συστήματος μεταγραφών και υποθηκών στο σύνολο της επικράτειας της χώρας:» και η παρ. 2Α του άρθρου 102 διαμορφώνεται ως εξής:
«2Α. Για τις περιοχές στις οποίες η αποκλειστική προθεσμία της περ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2664/1998, περί διόρθωσης πρώτων εγγραφών, είχε λήξει μέχρι τις 30.11.2018, η δυνατότητα αμφισβήτησης και διόρθωσης ανακριβούς εγγραφής, σε ακίνητα με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη», είτε εξωδικαστικά, όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις των υποπερ. αα), αβ), αγ) και αδ) της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 18 του ν. 2664/1998, είτε κατόπιν άσκησης αγωγής σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 6 του ίδιου νόμου, είναι δυνατή μέχρι την πάροδο ενός (1) έτους από τη δημοσίευση πράξης του ΔΣ του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» με την οποία διαπιστώνεται η εφαρμογή του συστήματος του Κτηματολογίου σε αντικατάσταση του συστήματος μεταγραφών και υποθηκών στο σύνολο της επικράτειας της χώρας, μόνο αν, κατόπιν της λήξης της αποκλειστικής προθεσμίας για κάθε περιοχή, δεν έχουν εγγραφεί μεταγενέστερες πράξεις επί του κτηματολογικού φύλλου του ακινήτου. Εγγραφή της αγωγής της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 2664/1998 δεν λαμβάνεται υπόψη ως μεταγενέστερη πράξη. Σε κάθε περίπτωση, ο ενάγων δύναται να παραιτηθεί από την αγωγή του προηγούμενου εδαφίου και να ακολουθήσει τις λοιπές διαδικασίες διόρθωσης ή να εμείνει στην ασκηθείσα αγωγή του. Για τις περιοχές του πρώτου εδαφίου της παρούσας επιτρέπεται, μέχρι την πάροδο ενός (1) έτους από τη δημοσίευση πράξης του ΔΣ του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» με την οποία διαπιστώνεται η εφαρμογή του συστήματος του Κτηματολογίου σε αντικατάσταση του συστήματος μεταγραφών και υποθηκών στο σύνολο της επικράτειας της χώρας: α) η διόρθωση ανακριβούς εγγραφής με την ένδειξη «Ελληνικό Δημόσιο», σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 4 του άρθρου 6 του ν. 2664/1998, όταν ο τίτλος του αιτούντος τη διόρθωση ή των δικαιοπαρόχων του (άμεσων ή απώτερων) είναι παραχωρητήριο του Ελληνικού Δημοσίου και β) η διόρθωση της ανακριβούς εγγραφής με τη διαδικασία της παρ. 4 του άρθρου 6 όταν στα οικεία κτηματολογικά φύλλα κατά την οριστικοποίηση των αρχικών εγγραφών αναγνωρίστηκε ως δικαιούχος του δικαιώματος ο δικαιοπάροχος του αιτούντος τη διόρθωση, ενώ ο τίτλος κτήσης του σχετικού δικαιώματος από τον αιτούντα τη διόρθωσή του είναι μεταγεγραμμένος στα βιβλία μεταγραφών του αντίστοιχου Υποθηκοφυλακείου ή Κτηματολογικού Γραφείου και υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει στο μεταξύ μεσολαβήσει άλλη, ασυμβίβαστη κατά περιεχόμενο, εγγραφή στο κτηματολογικό φύλλο.».
13-11-2024
ΗΧΗΡΗ ΑΠΆΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΣτΕ ΓΙΑ ΑΔΟΚΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ
Π ρ ο ς τον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας, κ. Μιχαήλ Πικραμένο
Αξιότιμε κ. Πρόεδρε, Σε απάντηση της με αριθ. πρωτ. οικ 656/12.11.2024 επιστολή Σας, με την οποία επιχειρείται ευθεία και θεσμικά ατυχής, αδόκιμη και ανεπίτρεπτη παρέμβαση στην αυτοτέλεια και την εσωτερική λειτουργία των θεσμικών οργάνων του δικηγορικού σώματος, σας εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας. Οι αποφάσεις των οργάνων μας υπαγορεύονται από την ανάγκη εκπλήρωσης των σκοπών μας, όπως αυτοί καθορίζονται από το νόμο. Η αποχή των δικηγόρων αποτελεί νόμιμο δικαίωμα και μέσο διεκδίκησης, που αποφασίζεται από τα αρμόδια όργανα και δεν τυγχάνουν αξιολόγησης από μονοπρόσωπα όργανα της Διοίκησης της Δικαιοσύνης. Οι πρόσφατες αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ, ως προς την νομιμοποίηση των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας, αποτελούν οπισθοδρόμηση για το Κράτος Δικαίου και αυτό δεν μπορεί να μας αφήνει αδιάφορους και αδρανείς. Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία έχετε θεσμική αποστολή να επιλαμβάνεστε λυσιτελώς της εύρυθμης λειτουργίας του Δικαστηρίου Σας και να επιλύετε τα προβλήματα που εμφανίζονται, ιδίως δε αυτά που αναφέρονται στους χρόνους έκδοσης των αποφάσεων, τομέα που το Δικαστήριό σας, δυστυχώς, κατέχει περίοπτη θέση στην ταχύτητα απονομής Δικαιοσύνης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με 1239 ημέρες καθυστέρησης, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της πρόσφατα δημοσιευμένης έκθεσης του έτους 2024 της αρμόδιας Επιτροπής της ΕΕ (CEPEJ Evaluation Report European Judicial Systems, σελ. 78 επ.) γεγονός που φαλκιδεύει το δικαίωμα δικαστικής προστασίας των πολιτών.
Ουδεμία δε αρμοδιότητα εκ του νόμου προβλέπεται εις Υμάς που να Σας δίδει τη δυνατότητα θεσμικής παρέμβασης στην εσωτερική αυτονομία των Συλλόγων. Οι τεράστιες δε καθυστερήσεις στην απονομή της Δικαιοσύνης στο ΣτΕ οφείλονται σε άλλες γνωστές εις τους «παροικούντες την Ιερουσαλήμ» και ας μην αναζητείται άλλοθι στην αποχή των δικηγόρων. Ο σεβασμός στον θεσμικό μας ρόλο είναι αδιαπραγμάτευτος.
Μετά τιμής,
Ο Πρόεδρος
Δημήτρης Κ. Βερβεσός
11-11-2024
ΚΛΕΙΣΤΗ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ 14.11.2024
Με σκοπό τον καλύτερο προγραμματισμό των εργασιών των συναδέλφων ενημερώνουμε, ότι την Πέμπτη, 14-11-2024 η γραμματεία του Δικηγορικού Συλλόγου Γιαννιτσών δεν θα λειτουργήσει. Παρακαλούνται οι συνάδελφοι να προγραμματίσουν τις τυχόν εργασίες τους έγκαιρα, ώστε να μην δημιουργηθεί το παραμικρό πρόβλημα στην εκτέλεση αυτών.
11-11-2024
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΠΡΟΕΔΡΩΝ
Η Συντονιστική Επιτροπή της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, που συνεδρίασε στις 6.11.2024, εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
Η Συντονιστική Επιτροπή εκφράζει την πλήρη και απόλυτη αντίθεση της στις αριθ. 1641 και 1639/2024 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, με τις οποίες κρίθηκε ότι ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών στερείται εννόμου συμφέροντος για την ακύρωση αποφάσεων του Υπουργού Δικαιοσύνης περί διορισμού του μελών της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (Α.Δ.Α.Ε.) και του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (Ε.Σ.Ρ) αντίστοιχα. Με την κρίση αυτή, το Δικαστήριο απέφυγε να τοποθετηθεί επί της ουσίας των υποθέσεων. Η άποψη της πλειοψηφίας της Ολομέλειας του ΣτΕ ότι η αίτηση ακύρωσης, στρεφόμενη κατά ατομικών διοικητικών πράξεων, προσλαμβάνει το χαρακτήρα «λαϊκής αγωγής», που δεν έχει θεσμοθετηθεί από το Σύνταγμα και την οικεία νομοθεσία αποτελεί οπισθοδρόμηση στην ιστορία του ίδιου του Δικαστηρίου και παραβιάζει ρητή διάταξη νόμου. Στο άρθρο 90 του Κώδικα Δικηγόρων προβλέπεται ρητά ότι «Στους Δικηγορικούς Συλλόγους ανήκει α) Η υπεράσπιση των αρχών και κανόνων του Κράτους Δικαίου σε μια δημοκρατική πολιτεία, β) Η διασφάλιση της λειτουργίας μίας ανεξάρτητης δικαιοσύνης, η οποία απονέμεται πάντοτε στο όνομα του ελληνικού λαού…….. ζ) Η άσκηση παρεμβάσεων ενώπιον των δικαστηρίων και κάθε αρχής (στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι ανεξάρτητες αρχές) για κάθε ζήτημα εθνικού, κοινωνικού, πολιτισμικού, οικονομικού ενδιαφέροντος και περιεχομένου, που ενδιαφέρει τα μέλη του συλλόγου ή το δικηγορικό σώμα γενικότερα, καθώς και για κάθε ζήτημα εθνικού, κοινωνικού, πολιτισμικού ή νομικού ενδιαφέροντος. Για την υλοποίηση και επίτευξη αυτού του σκοπού οι Δικηγορικοί Σύλλογοι μπορούν να υποβάλλουν αγωγή, κύρια ή πρόσθετη παρέμβαση, αναφορά, μήνυση, δήλωση παράστασης πολιτικής αγωγής, αίτηση ακύρωσης, ουσιαστική προσφυγή και γενικά οποιοδήποτε ένδικο βοήθημα και μέσο οποιασδήποτε φύσης κατηγορίας ενώπιον κάθε δικαστηρίου ποινικού, πολιτικού, διοικητικού ουσίας ή ακυρωτικού ή Ελεγκτικού οποιουδήποτε βαθμού δικαιοδοσίας στην Ελλάδα, στην Ευρωπαϊκή Ενωση, καθώς και σε οποιοδήποτε διεθνές δικαστήριο. Επίσης για τα πιο πάνω ζητήματα μπορούν να παρεμβαίνουν με οποιοδήποτε πρόσφορο τρόπο, σε κάθε αρμόδια αρχή στην Ελλάδα, στην Ευρωπαϊκή Ενωση καθώς και σε οποιανδήποτε άλλη υπηρεσία ή αρχή του διεθνούς δικαίου….».
Από την άνω διάταξη προκύπτει αδήριτα και αναμφίβολα ότι οι Δικηγορικοί Σύλλογοι έχουν έννομο συμφέρον να προσφεύγουν ενώπιον της Δικαιοσύνης για ζητήματα γενικότερου κοινωνικού ενδιαφέροντος, όπως είναι τα ζητήματα που αφορούν τη νομιμότητα πράξεων συγκρότησης των Ανεξάρτητων Αρχών και κατ’ επέκταση την λειτουργία τους και την εκπλήρωση του έργου τους. Σημειώνουμε ότι με τις υπουργικές αποφάσεις, που ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών προσέβαλε με αίτηση ακύρωσης, επέρχονται ευρείας έκτασης μεταβολές στη σύνθεση της Α.Δ.Α.Ε. και του ΕΣΡ, που έχουν, κατά το Σύνταγμα, περιβληθεί, ως ανεξάρτητες αρχές, με ανάλογες εγγυήσεις, που αφορούν, μεταξύ άλλων, και τη διαδικασία επιλογής των μελών τους, ώστε να αποτρέπονται κάθε είδους παρεμβάσεις της εκτελεστικής εξουσίας ή άλλων κύκλων επιρροής στο έργο τους, το οποίο είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για την έννομη τάξη, το Κράτος Δικαίου και την προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών και του κοινωνικού συνόλου. Η Ολομέλεια του ΣτΕ, με τις άνω αποφάσεις της, επιχειρεί να ακυρώσει στην πράξη τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Δικηγόρων και να στερήσει από τους Δικηγορικούς Συλλόγους τη θεσμική και διαχρονική παρέμβασή τους σε ζητήματα εθνικού, κοινωνικού, πολιτισμικού, οικονομικού ενδιαφέροντος, που απασχολούν την χώρα και την κοινωνία. Είναι προφανές ότι δεν είμαστε ευχάριστοι σε κάποιους με τις διαρκείς παρεμβάσεις μας σε σειρά υποθέσεων μείζονος πολιτικού ή κοινωνικού ενδιαφέροντος, που αφορούν την κοινωνία, τους πολίτες και το Κράτος Δικαίου (Τέμπη – παράσταση προς υποστήριξη κατηγορίας, ρήτρα αναπροσαρμογής ηλεκτρικού ρεύματος – συλλογική αγωγή, προστασία δανειοληπτών – Ολομέλεια Αρείου Πάγου, αίτηση ακύρωσης κατά φορονόμου Χατζηδάκη κλπ). Επίσης προφανώς έχει ενοχλήσει και η αντίθεσή μας στις πρόσφατες νομοθετικές τροποποιήσεις της δικονομίας του ΣτΕ (ανώτατος αριθμός σελίδων/γραμματοσειρά δικογράφων, επίδοση δικογράφων με δαπάνες των διαδίκων, απόρριψη ενδίκων βοηθημάτων όχι σε διαδικασία ακροατηρίου κλπ) καθώς επίσης και η πάγια στάση μας απέναντι στις υπέρμετρες και μοναδικές για ευρωπαϊκό ακυρωτικό δικαστήριο καθυστερήσεις στην έκδοση δικαστικών αποφάσεων, με 1239 ημέρες αναμονής, σύμφωνα με τα διαθέσιμα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (CEPEJ πρόσφατη Έκθεση 2024). Δεν μας πτοεί η άνω στάση της πλειοψηφίας της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, αντίθετα μας ενδυναμώνει να συνεχίσουμε να πράττουμε αυτό που επιβάλει το θεσμικό μας καθήκον, η Ιστορία των αγώνων και των παραδόσεων του κλάδου. Η νομολογία, άλλωστε, μεταβάλλεται. Οι αξίες μας ποτέ . Κατόπιν αυτών, η Συντονιστική Επιτροπή αποφάσισε:
1. Να προτείνει στου Δικηγορικούς Συλλόγους της χώρας την αποχή των μελών τους από δίκες ενώπιον της Ολομέλειας του ΣτΕ μέχρι 31.12.2024. 2. Τη διερεύνηση δυνατότητας προσφυγής ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. 3. Την ανάδειξη του ζητήματος στο Συμβούλιο των Ευρωπαϊκών Δικηγορικών Συλλόγων (CCBE) 4. Τη διοργάνωση επιστημονικής ημερίδας στην Αθήνα με τη συμμετοχή διακεκριμένων καθηγητών και νομικών επιστημόνων
8-11-2024
Αποχή των μελών του ΔΣΓ που παρέχουν τις υπηρεσίες τους στο Μητρώο Ασύλου από 11/11/2024 έως και 29/11/2024
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Δικηγορικού Συλλόγου Γιαννιτσών, στην τακτική συνεδρίαση της 08-11-2024, αφού έλαβε υπόψη την από 01-11-2024 απόφαση της Συντονιστικής Επιτροπής της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος και το γεγονός ότι από το Νοέμβριο του 2023 δεν έχουν καταβληθεί οι αποζημιώσεις στους δικηγόρους των Υπηρεσιών Μητρώου Ασύλου του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, που παρέχουν, βάσει των διεθνών συμβάσεων που έχει κυρώσει η Χώρα, δωρεάν νομική συνδρομή σε δεύτερο βαθμό στους αιτούντες άσυλο, ενώ τα σχετικά ευρωπαϊκά ιδίως κονδύλια έχουν εκταμιευθεί, αποφάσισε ομόφωνα την αποχή των μελών του, που παρέχουν τις υπηρεσίες τους στο Μητρώο Ασύλου, από τα καθήκοντά τους, από Δευτέρα 11.11.2024 μέχρι και 29.11.2024, οπότε θα συγκληθεί η Ολομέλεια, η οποία θα αποφασίσει επί του θέματος, ανάλογα με την εξέλιξη ως προς την καταβολή των οφειλόμενων αποζημιώσεων.
Ενημερώνουμε τους συναδέλφους ότι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με την ηλεκτρονική αλληλογραφία τους διότι πληροφορηθήκαμε ότι αποστέλλεται σε συναδέλφους email που φέρεται να προέρχεται από την Ολομέλεια των Πρόεδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας με το οποίο ζητείται «αλλαγή διαπιστευτηρίων» και παρατίθεται σχετικός σύνδεσμος προφανώς για να επιτευχθεί η υποκλοπή προσωπικών στοιχείων.
Η ηλεκτρονική διεύθυνση από την οποία προέρχεται το email είναι η εξής: noreply@olomeleia.gr κατ’ απομίμηση της γνήσιας ηλεκτρονικής διεύθυνσης: no-reply@olomeleia.gr .
7-11-2024
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΠΡΟΕΔΡΩΝ
Η Συντονιστική Επιτροπή της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, που συνεδρίασε στις 6.11.2024, με αφορμή το ζήτημα που προέκυψε ως προς τη λειτουργία των παράλληλων και περιφερειακών Πρωτοδικείων, εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
Η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος και η Συντονιστική Επιτροπή έχουν, κατ΄ επανάληψη, αναδείξει τα προβλήματα που δημιουργούνται από την πρόχειρη και εσπευσμένη εφαρμογή του δικαστικού χάρτη, η οποία έχει προκαλέσει απίστευτη ταλαιπωρία στους λειτουργούς και συλλειτουργούς της δικαιοσύνης, στους δικαστικούς υπαλλήλους και στους πολίτες και δημιουργεί κίνδυνο απώλειας δικονομικών και ουσιαστικών δικαιωμάτων των διαδίκων. Τα προβλήματα, που καθημερινά αναδεικνύονται, γίνεται προσπάθεια να καλυφθούν εκ των υστέρων, μετά από διαρκείς παρεμβάσεις της Ολομέλειας είτε με αποφάσεις των Προϊσταμένων των οικείων δικαστηρίων είτε με συνεχείς τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου. Για την εύρυθμη λειτουργία των παράλληλων και περιφερειακών Πρωτοδικείων επιβάλλεται η υποχρέωση καθημερινής παρουσίας δικαστή και εισαγγελέα υπηρεσίας για την αντιμετώπιση ζητημάτων επείγοντος χαρακτήρα και προσωρινής δικαστικής προστασίας. Η Πολιτεία όφειλε να έχει αντιμετωπίσει το θέμα αυτό θεσμικά. Η Συντονιστική Επιτροπή θεωρεί ότι η προάσπιση του δικαιώματος δικαστικής προστασίας των πολιτών, σε όποια εσχατιά της χώρας και αν κατοικούν, πρέπει να αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για την ελληνική Πολιτεία και τους λειτουργούς της Δικαιοσύνης. Επισημαίνει δε, ότι η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης δεν αποτελεί ρηματική, κατά περίπτωση, εξαγγελία αλλά αναγκαίο όρο για τη δημοκρατική λειτουργία σε ένα Κράτος Δικαίου. Η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης όταν δεν υπηρετεί τη λειτουργία του Κράτους Δικαίου και την ανάγκη ουσιαστικής και αποτελεσματικής παροχής εννόμου προστασίας σε κάθε Έλληνα πολίτη, αποτελεί «αδειανό πουκάμισο» και «γράμμα κενό περιεχομένου», μη απαντώντας στην υποχρέωση της Πολιτείας για την κάλυψη της άνω ουσιαστικής εμπραγμάτωσης του Κράτους Δικαίου. Τούτο, πρέπει να γίνεται σεβαστό από όλους και ιδίως τους λειτουργούς της Δικαιοσύνης, όχι μόνο ως προς τη δικαιοδοτική τους κρίση αλλά και ως προς τη λυσιτελή οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών της, ώστε να μη στερείται κανένας πολίτης της προστασίας της και ιδίως αυτοί που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη.